Wat je moet weten over e-mailings

e-mail-4487083_1920
Foto van Anthony

Anthony

Hi! Ik ben Anthony van Action Data en ik deel graag interessante zaken met je uit de adressenbranche.

Een e-mailing is eenvoudig en snel te maken en de verzending ervan is ook nog eens veel goedkoper dan van een postmailing. Bovendien kun je de resultaten van een e-mailing goed meten. Door deze voordelen van e-mailings, werden er ontzettend veel e-mails met een commerciële boodschap verstuurd. Zo veel dat het uiteindelijk behoorlijk wat irritatie opleverde bij de ontvangers. Om deze irritatie terug te dringen, werd in 2009 een algeheel spamverbod opgenomen in de Telecommunicatiewet. De wet verbiedt het om ongevraagde commerciële elektronische berichten te versturen. Wanneer is het wel toegestaan je doelgroep te informeren via een e-mailing en waar moet je e-mailing aan voldoen?

Er is expliciete toestemming nodig

Je mag iemand pas een e-mail met commerciële, ideële of charitatieve inhoud sturen wanneer je daar expliciete toestemming voor hebt. Deze toestemming noemen we opt-in. Om deze toestemming kun je bijvoorbeeld vragen via een formulier op je website. Je moet er dan wel duidelijk bij vermelden waar je de gegevens voor gaat gebruiken. Bezoekers van je website kunnen ook toestemming geven door een hokje op je website aan te vinken. Het vinkje mag er zelfs al staan mits het eenvoudig is weg te klikken. Er is nog wel een actieve klik nodig om de opt-in expliciet te maken. Dit kan bijvoorbeeld een klik zijn op de button ‘Inschrijven’ of ‘Versturen’.

Waaraan moet je e-mailing voldoen

Naast de toestemming die je nodig hebt, zijn er nog een paar punten waar je e-mailing aan moet voldoen. Zo moet duidelijk zijn van wie de e-mail afkomstig is. Je bedrijfsnaam moet in de afzendernaam staan. Ook moeten je logo en bedrijfsnaam in de e-mail overeenkomen met de afzendernaam. En je moet zorgen dat de ontvanger zich gemakkelijk kan uitschrijven. Je kunt bijvoorbeeld een afmeldlink plaatsen boven- of onderaan de e-mail.

Je klanten zijn een uitzondering

Heeft een persoon of organisatie een product of dienst bij je aangekocht en is er dus een factuurrelatie, dan spreken we in dit geval van een ‘klant’. En klanten mag je altijd e-mails sturen. Ook e-mails met commerciële, ideële of charitatieve inhoud. De regel is wel dat de producten of diensten in je e-mail voldoende in verband moeten staan met wat je klant al gekocht heeft en dat het om een aanbod van jouw organisatie gaat. Ook geldt nog altijd dat de ontvanger van jouw e-mail zich gemakkelijk moet kunnen uitschrijven. Je mag blijven mailen zolang een klant zich niet uitschrijft.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *