Dit is wat de gewijzigde Telecommunicatiewet inhoud​t

Foto van Anthony

Anthony

Hi! Ik ben Anthony van Action Data en ik deel graag interessante zaken met je uit de adressenbranche.

Sinds 1 juli 2021 geldt de gewijzigde Telecommunicatiewet waarmee er een eind komt aan het Bel-me-niet-register. De gewijzigde Telecommunicatiewet bepaalt dat telemarketing alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar reeds een klantrelatie mee is. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Deze wet geldt niet voor rechtspersonen. Deze mag je telefonisch blijven benaderen, ook zonder toestemming.

Houd rekening met de volgende 4 zaken​

  1. Telemarketing gericht op natuurlijke personen (dit zijn consumenten, VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen) is alleen toegestaan wanneer hier expliciet toestemming (opt-in) voor is gegeven. Voor geldige toestemming wordt aangesloten bij de vereisten die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt.
  2. Natuurlijke personen waarmee een klantrelatie is, mogen wel zonder toestemming worden gebeld. De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) kan na medio 2021 besluiten om de termijn van de klantrelatie te beperken.
  3. Telemarketing is alleen toegestaan wanneer met een herkenbaar (dus niet anoniem) nummer wordt gebeld. Dit geldt ook voor telemarketing naar rechtspersonen.
  4. De bewijslast dat toestemming of een klantrelatie bestaat, zal rusten bij het bedrijf dat consumenten of natuurlijke personen belt. Het idee daarachter is dat dit handhaving van overtreding van de telemarketingregels makkelijker maakt.

Uitzonderingen op toestemmingsverplichting

Servicecalls

Telefonisch contact waarbij geen aanprijzing wordt gedaan voor producten of diensten, is toegestaan. De zogeheten servicecall is informerend en relevant voor diegene die je belt.

Klantrelatie

Er is sprake van een klantrelatie als er een verplichting tot een financiële transactie is ontstaan. Het telefoongesprek dient vanuit dezelfde juridische entiteit gevoerd te worden en het moet eigen en gelijksoortige producten of diensten betreffen die logischerwijs tot het aanbod van het bedrijf horen.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *