Adressenbestand kopen? Dit moet je weten

Adressenbestand kopen
Foto van Anthony

Anthony

Hi! Ik ben Anthony van Action Data en ik deel graag interessante zaken met je uit de adressenbranche.

Dit moet je weten als je een adressenbestand gaat kopen

Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Wil je hiervoor een direct mail versturen of een telemarketingactie op touw zetten? Het adressenbestand dat je inzet, bepaalt voor een groot deel het succes dat je met je campagne gaat behalen. Zowel de actualiteit van de data als de doelgroep die je selecteert, spelen een grote rol. Het is daarom goed om te weten waar je op moet letten bij de aanschaf van een goed zakelijk adressenbestand.

Inhoudsopgave

Voordelen van adressen kopen online

Via Action Data, de meest eenvoudige en actuele B2B adressenwebshop van Nederland, kun je direct aan de slag met je doelgroepselectie. Je selecteert je doelgroep op basis van branche, bedrijfsgrootte en regio en het aantal beschikbare adressen wordt direct getoond. Bij elke aanpassing die je doet in je selectie van de doelgroep, zie je dan ook meteen wat dit betekent voor het totaal aantal prospects binnen je selectie. Het aantal beschikbare prospects is essentieel bij de voorbereiding en planning van je campagne. Met het aantrekkelijke tarief van € 0,07 per prospect kom je door een juiste budgettering, achteraf ook nooit voor verassingen te staan. Wanneer je het bestand bestelt, kun je meteen de adressen en gegevens downloaden. Door dit kort voor de aanvang van je campagne te doen, ben je verzekerd van de meest actuele gegevens. Je bestand wordt geleverd in een CSV-bestandsformaat. De voordelen van het CSV-bestandsformaat zijn dat het compact en stabiel is en snel kan worden samengesteld. In de meeste gevallen zal het CSV-bestand vanzelf geopend worden in een spreadsheetprogramma zoals Excel. Niets staat een succesvolle campagne nog in de weg!

Een kansrijke doelgroep selecteren

De webshop biedt je toegang tot de totale Nederlandse B2B database met bijna 3,5 miljoen adressen van organisaties, overheid, instellingen, stichtingen en verenigingen. Om tot je ideale doelgroep te komen, selecteer je eerst één of meerdere branche(s). Je doelgroep kun je vervolgens detailleren met selecties op bedrijfsgrootte en regio. Bij de bedrijfsgrootte selecteer je op basis van klasse aantal medewerkers. De regioselectie kan op provincie, plaats of een straal rondom een plaats. Zo creëer je een bestand met je meest interessante prospects om gericht te benaderen. De gegevens die je van de organisaties in je selectie ontvangt: 

  • Bedrijfsnaam, vestigingsadres en vestigingsplaats 
  • De branchecode en branchecode omschrijving  
  • De rechtsvorm en de indicatie hoofd- of neven-vestiging  
  • Non-Mailing-Indicator (NMI ja/nee)

Daarnaast ontvang je de onderstaande gegevens bij de organisaties voor zover die bekend zijn: 

  • Telefoonnummer 
  • URL bedrijfspagina 
  • Naam van de directeur 
  • Aantal medewerkers op die locatie
  • Algemeen e-mailadres (alleen bij adressenbestanden t.b.v. marktonderzoek)

Een adressenbestand dat direct inzetbaar is

Alle organisaties die je na je selectie en bestelling geleverd krijgt, mag je benaderen. Voordat je gaat selecteren, wordt namelijk gevraagd waar je de adressen voor gaat gebruiken. Het systeem weet hierdoor direct welke informatie wel en welke niet voor jouw specifieke campagne inzetbaar is. Hieronder worden de toepassingen nader toegelicht.

Postmailing

Je ontvangt een adressenlijst waarbij organisaties die bezwaar hebben gemaakt tegen het ontvangen van postmailings zijn uitgesloten. Je ontvangt hierdoor alleen relevante adressen wat resulteert in minder postretouren. Aanschrijven van eenmanszaken mag, mits ze geen non-mailing-indicator hebben. De organisaties met een non-mailing-indicator zijn automatisch uitgesloten van je levering.

Telemarketing

Sinds 1 juli 2021 geldt de gewijzigde Telecommunicatiewet. Deze wet bepaalt dat telemarketing alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar reeds een klantrelatie mee is. Je ontvangt een adressenlijst inclusief 100% aanwezigheid van telefoonnummer. Organisaties die je op basis van de Telecommunicatiewet niet mag bellen, zijn uitgesloten.

Marktonderzoek

Voor het versturen van e-mailings heb je een opt-in nodig. Dit betekent dat de ontvanger vooraf expliciet en aantoonbaar toestemming moet hebben gegeven voor het toezenden van de e-mail. De database van Action Data bevat enkel algemene e-mailadressen zonder opt-in. Een opt-in is ook niet overdraagbaar maar in het geval van marktonderzoek mogen deze adressen wel gebruikt worden, ook zonder opt-in. Kies je voor Marktonderzoek, dan ontvang je een adressenlijst inclusief zakelijke e-mailadressen zonder opt-in. De e-mailadressen mogen op basis van de Telecommunicatiewet uitsluitend voor marktonderzoek worden ingezet.

Veelgestelde vragen

  • Hoe actueel zijn de adressen die ik online koop?
    Alle gegevens in de database worden dagelijks onderhouden vanuit meerdere bronnen. Er lopen continu updateprocessen. Updates worden realtime binnen de database uitgevoerd.
  • Ik wil een e-mailing of nieuwsbrief per e-mail versturen. Mag dat?
    Voor het versturen van e-mailings heb je een opt-in nodig. Dit betekent dat de ontvanger vooraf expliciet en aantoonbaar toestemming moet hebben gegeven voor het toezenden van de e-mail (dit geldt ook voor een sms-bericht). Commerciële e-mails versturen zonder toestemming wordt spam genoemd en de boetes hiervoor kunnen hoog oplopen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toezichthouder voor de naleving van deze wet. Lees hier meer informatie. Action Data bevat enkel algemene e-mailadressen zonder opt-in. Een opt-in is ook niet overdraagbaar maar in het geval van marktonderzoek mogen deze adressen wel gebruikt worden, ook zonder opt-in.
  • Voldoet Action Data aan de alle wet- en regelgeving als het gaat om privacy?
    Jazeker! Wij vinden privacy en security erg belangrijk en gaan erg zorgvuldig om met alle data die wij verzamelen en bewaren. Niet alleen met jouw gegevens, maar ook de gegevens van alle organisaties die actief deelnemen aan het handelsverkeer en die zijn ingeschreven in het Handelsregister. Wij verwerken geen bijzondere persoonsgegevens zoals ras, etnische afkomst, politieke opvattingen, lidmaatschappen, gegevens over gezondheid en/of religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen. Wij accepteren geen opdrachten waarvoor de verzameling van bijzondere persoonsgegevens nodig is. Meer hierover vind je terug in onze Privacy Statement.
  • Hoe vaak of hoe lang mag ik de data gebruiken?
    Je mag je aangekochte adressenbestand gebruiken gedurende één jaar/12 maanden, na levering. Ik adviseer je wel de adressen binnen drie maanden na aanschaf te gebruiken omdat er dagelijks mutaties plaatsvinden.
  • Heb ik een opt-in nodig voor telemarketing?
    Sinds 1 juli 2021 geldt de nieuwe Telecommunicatiewet. Dit betekent dat telemarketing alleen nog mag richting consumenten en natuurlijke personen (denk hierbij aan eenmanszaken), die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar reeds een klantrelatie mee is. Deze wet geldt niet voor rechtspersonen. Deze mag je telefonisch blijven benaderen, ook zonder toestemming.
  • Ontvang ik na bestellen meteen de adressen, of is er een levertijd?

    Nadat je besteld hebt, ontvang je binnen enkele seconden een e-mail met een download link om je bestand met adressen te downloaden. Ook kun je direct het bestand downloaden via 'Mijn account'.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *