Wil je effectief met B2B prospects in contact komen, dan is telemarketing zeker een aanrader. Volgens de Telecommunicatiewet is telemarketing niet toegestaan richting VOF’s, eenmanszaken, ZZP-ers, CV’s, en maatschappen mits zij daar toestemming (opt-in) voor hebben gegeven. Rechtspersonen zoals bijvoorbeeld BV’s, NV’s, verenigingen, coöperaties/onderlinge waarborgmaatschappijen en stichtingen mag je nog altijd telefonisch benaderen, ook zonder toestemming. Nog volop kansen dus voor B2B telemarketing. Met de volgende 5 tips wordt je telemarketing campagne zeker een succes!
#Tip 1 – Bepaal specifiek je doel
Het samenstellen van een bellijst waarmee je de best mogelijke resultaten behaalt, begint bij het bepalen van het specifieke doel van je telemarketing campagne. Wil je bijvoorbeeld salesafspraken maken, dan is het belangrijk dat je de juiste functionaris spreekt. Bij het maken van afspraken, is het bovendien belangrijk om een bellijst met voldoende prospects te hebben. Voor het maken van salesafspraken geldt namelijk dat er in verhouding meer gesprekken voor nodig zijn; het maken van ongeveer 10 afspraken, kost meer gesprekken dan wanneer je met je telemarketing campagne 10 kandidaten wilt vinden voor deelname aan een kort telefonisch onderzoek.
# Tip 2 – Definieer de juiste doelgroep
Telemarketing neemt behoorlijk wat tijd in beslag en is daarmee een dure vorm van marketing. Om je bel-tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken, is het noodzaak om een bellijst met actuele gegevens van een kansrijke doelgroep in te zetten. Alleen met de juiste gegevens van een geïnteresseerde doelgroep behaal je een goed rendement op je investering. Via een expert op het gebied van zakelijke adressen, kun je een ideale bellijst samenstellen met de juiste doelgroep op basis van uiteenlopende criteria. Het voordeel van het inkopen van een bellijst bij een datapartij is bovendien dat je verzekerd bent van accurate telefoonnummers.
# Tip 3 – Maak vooraf een belscript
Een goed belscript biedt de juiste houvast voor een effectief gesprek. Laat de persoon aan de andere kant van de lijn echter niet merken dat je een script gebruikt! Dit roept vaak een bepaalde weerstand op. Zie je belscript meer als spiekbriefje. Je vergeet zo niet om de belangrijkste vragen te stellen terwijl je je tijdens het gesprek goed kunt focussen op de behoeften en koopsignalen van je gesprekspartner. Hier moet je namelijk goed op inspelen om een prettig en succesvol gesprek te hebben.
# Tip 4 - Zorg indien nodig voor een goed vervolg
Met behulp van de voorgaande tips, ga je bij goede gesprekken je doel bereiken. Maar het zal ook voorkomen dat er een vervolg op je gesprek nodig is. Je gesprekspartner vraagt bijvoorbeeld om wat extra informatie per e-mail. Laat er niet te veel tijd overeen gaan. Zorg ervoor dat je voor meerdere scenario’s je informatie klaar hebt staan zoals een bevestigingse-mail of een e-mail met een digitale brochure of link naar de website. Maak je een bezoek- of belafspraak, plan dit dan ook binnenkort omdat de interesse van de prospect na verloop van tijd af kan nemen.
# Tip 5 - Documenteer relevante gegevens
Je belt vanuit een bellijst met de nodige gegevens van prospects. Tijdens het gesprek kom je vast nog veel meer te weten over bepaalde prospects. Voeg deze waardevolle informatie toe aan je bellijst. Relevante kenmerken van prospects die uiteindelijk klant bij je worden, kunnen je interessante inzichten opleveren voor in de toekomst. En prospects die nu geen interesse hebben, komen wellicht in aanmerking voor een volgende telemarketingcampagne met een ander doel of ten behoeve van één van de andere producten of diensten die je aanbiedt.
Het grootste voordeel van telemarketing is het direct en persoonlijk contact dat je hebt met je prospect. Neem daarom de tijd voor een goed gesprek wanneer je merkt dat je gesprekspartner hier voor open staat. Dit maakt je telemarketingcampagne veel leuker!