Daarom zijn actuele bedrijfsgegevens van belang

Foto van Anthony

Anthony

Hi! Ik ben Anthony van Action Data en ik deel graag interessante zaken met je uit de adressenbranche.

Een belangrijk onderdeel dat mede bepaalt of je campagne succesvol zal zijn, is de kwaliteit van je data. Alleen met actuele bedrijfsgegevens van je klanten en prospects, komt de juiste boodschap op de juiste plaats. Gebruik je een adressenbestand voor je campagne, dat al een jaar op de plank ligt, ga er dan maar vanuit dat zo’n 30% van de gegevens in het bestand niet meer klopt. Contactpersonen die niet meer werkzaam zijn bij het bedrijf en verhuizingen en faillissementen van bedrijven. Ook invoerfouten, typefouten en spelfouten zijn waarschijnlijk in je bestaande adressenbestand aanwezig. Het opnieuw samenstellen van een bestand met kansrijke prospects voor je campagne levert daarom een aanzienlijk beter resultaat op. Daarnaast kun je op basis van actuele informatie en kenmerken je ideale doelgroep selecteren.

Verschillende soorten adressenbestanden

Om een ideaal bestand samen te kunnen stellen met de juiste actuele bedrijfsgegevens, is het belangrijk om uit te gaan van het doel waarvoor het bestand gebruikt gaat worden. Het is logisch dat je in een bestand voor telemarketing telefoonnummers wilt ontvangen bij elk bedrijf dat je geleverd krijgt. Maar ook houden we rekening met de non-mailing-indicatie bij postmailings, en de regels volgens de Telecommunicatiewet in geval van telemarketing en e-mailings. Omdat wij je vragen wat het doel is van het adressenbestand, hoef je hier zelf niet over na te denken en krijg je automatisch gegevens geleverd die aansluiten bij jouw campagne en ga je conform de geldende wetgeving aan de slag!

Bestand voor postmailing

Bedrijven die na inschrijving in het Handelsregister niet benaderd willen worden met fysieke post of huis-aan-huis bezoek op het ingeschreven adres, kunnen bij de KvK de non-mailing-indicatie activeren. Kies je binnen de selectie voor ‘Postmailing’, dan worden bedrijven met een non-mailing-indicatie automatisch uitgesloten van jouw selectie. Het is niet toegestaan deze organisaties via post of colportage te benaderen. De non-mailing-indicatie is niet van toepassing op telemarketingacties.

Bestand voor telemarketing

Sinds 1 juli 2021 geldt de gewijzigde Telecommunicatiewet die bepaalt dat telemarketing alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Deze zijn daarom uitgesloten van je bestand voor telemarketing. Je bestand bevat gegevens van rechtspersonen die je telefonisch mag blijven benaderen, ook zonder toestemming.

Bestand voor marktonderzoek

Sinds 1 juli 2021 geldt de gewijzigde Telecommunicatiewet die o.a. bepaalt dat je berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel niet mag versturen naar zakelijke ontvangers als je daar van tevoren geen expliciete – of ondubbelzinnige – toestemming (opt-in) voor hebt gekregen. Dit onderdeel is overigens niet nieuw; het verbod op spam geldt al sinds 1 oktober 2009. Action Data heeft enkel algemene e-mailadressen zonder opt-in. Een opt-in is ook niet overdraagbaar maar in het geval van marktonderzoek mogen deze adressen wel gebruikt worden, ook zonder opt-in. Deze zijn daarom toegevoegd aan je bestand voor marktonderzoek.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *